Prof. dr hab. Bolesław Andrzejewski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Duchowość Polaka. Próba filozoficznego portretu
W referacie wychodzimy z założenia, że kultury poszczególnych narodów wykazują określone osobliwości, konstytuowane na przestrzeni dziejów, począwszy już od wczesnej nowożytności. Stawiamy tezę, że polska kultura przejawia, niemal od swych początków, charakter praktyczny, niekiedy wręcz z elementami pragmatycznymi. Specyfikę tą wykażemy na przykładzie filozofii, która chętnie podejmowała problemy polityczne, społeczne, etyczne, prawne czy religijne, z jednoczesnym pomijaniem zagadnień związanych z logiką, metodologią nauk czy nawet z ontologią / metafizyką.
Praktyczną orientację przejawiają późno średniowieczne pisma Stanisława za Skarbimierza (1360 – 1431), Pawła Włodkowica (1370 – 1435), Jana Ostroroga (1430 – 1501), później, już w czasach nowożytnych Andrzeja Frycza Modrzewskiego (1503 – 1572) czy Piotra Skargi (1536 – 1612).
Praktycyzm filozofii polskiej trwał, choć z pewnymi modyfikacjami, także w późniejszych wiekach. Przywołane zostaną postaci ks. Feliksa Jarońskiego (1777 – 1827), Augusta Cieszkowskiego (1814 – 1894), Bronisława Trentowskiego (1808 – 1869). Wszyscy oni zejście filozofii z „wyżyn teorii” „niziny praktyki”.
Będzie w dalszej części mowa o metodologicznym zabiegu, zgodnie z którym, mniej więcej od początku XIX. wieku, być może z inspiracji kantyzmem, budzi się refleksja teoretyczna, która sprawia, że polska filozofia staje się „syntezą, t. j. praktyką i teorią społem”.
W XX. wieku, zwłaszcza za sprawą Władysława M. Kozłowskiego (1858 – 1935) pojawia się kategoria „humanizmu polskiego”, określająca bodajże najtrafniej tytułową „mentalność Polaka”.